Author(s): | |
Title: | |
Abstract: | Bei Stahlverbundträgern überträgt der Steg des Stahlträgers den größten Teil der Querkraft. Im Bereich von großen Stegöffnungen muss jedoch der Stahlbetongurt einen Großteil der Querkraftabtragung übernehmen. Die auf dem Stahlträgerflansch angeordneten Kopfbolzendübel dienen hier als Querkraftbewehrung. Durch den Einbau von zusätzlicher Querkraftbewehrung in Form von Dübelleisten im Betongurt seitlich neben dem Stahlträger kann die Traglast erheblich gesteigert werden. Die Untersuchung des Querkrafttragverhaltens des Stahlbetongurts von Verbundträgern, die im Bereich von großen Stegöffnungen mit Dübelleisten verstärkt sind, sowie die Erstellung eines Nachweiskonzepts waren die Hauptthemen eines an der TU Kaiserslautern durchgeführten Forschungsprojekts. Im vorliegenden Beitrag wird dieses Nachweiskonzept vorgestellt, welches es ermöglicht, bei der Bemessung von Verbundträgern, die durch Stegöffnungen geschwächt sind, durch einen geringen Mehreinsatz von Bewehrung in Form von Dübelleisten eine deutliche Traglaststeigerung zu erreichen. A design model to determine the shear load capacity of reinforced concrete chords of composite girders in the area of large web openings The web of the steel girder carries the most of the shear force of composite beams. If the web is weakened by a large opening the concrete chord has to transfer the shear force nearly completely. The headed studs on top of the steel girder serve as shear reinforcement. In several experiments the shear load capacity can be improved significantly by the arrangement of shear rails as further reinforcement in the concrete chord alongside large web openings. As part of a research project at the Kaiserslautern University of Technology, the influence of shear rails on the load bearing behavior of the concrete chord of composite beams with large web openings was investigated. In order to determine the shear load capacity of a concrete chord reinforced with shear rails, a design model was set up. This paper describes the design model that allows the structural design of composite girders in the area of web openings. |
Source: | Beton- und Stahlbetonbau 109 (2014), No. 3 |
Page/s: | 158-169 |
Language of Publication: | German |
I would like to buy the article
You can download this article for 25 € as a PDF file (0.91 MB). The PDF file can be read, printed and saved. Duplication and forwarding to third parties is not allowed. |
I am an online subscriberAs an online subscriber of the journal "Beton- und Stahlbetonbau" you can access this article via Wiley Online Library. |
I would like to order "Beton- und Stahlbetonbau"This article has been published in the journal "Beton- und Stahlbetonbau". If you would like to learn more about the journal, you can order a free sample copy or find out more information on our website. |