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This report gives an overview of the ventilation scheme for both tubes of the Tauern Tunnel with particular attention to the rebuilding of the multi-storey ventilation cavern. The cavern was designed and constructed in the 1970s - along with most of the ventilation system - and provides the ventilation for the central sections of both tubes with a ventilation shaft about 600 mm deep. While the original scheme intended sheet metal ducts partly suspended from the cavern vault, all the extract air ducts now had to be constructed of reinforced concrete as part of the construction of the second tube on account of the requirement for fire resistance. This also included the replacement of existing suspended sheet metal ducts.
The design work was a particular challenge because the structural design and detailing also had to consider the complicated existing structure and the aerodynamic (flow resistance) and logistical (maintenance of traffic and continuous operation of ventilation) aspects.

Im vorliegenden Bericht wird eine Übersicht über das Lüftungskonzept der beiden Röhren des Tauerntunnels gegeben, wobei besonders auf die Umbauarbeiten der mehrgeschossigen Lüfterkaverne eingegangen wird. Die Kaverne wurde - wie der Großteil der Lüftungsanlage - bereits in den 1970-er Jahren für beide Tunnelröhren geplant und errichtet und gewährleistet mit einem rund 600 m hohen Lüftungsschacht die Be- und Entlüftung der zentralen Lüftungsabschnitte für beide Tunnelröhren. Während beim ursprünglichen Konzept zum Teil vom Kavernengewölbe abgehängte Blechkanäle vorgesehen waren, müssen im Zuge des Neubaus der zweiten Tunnelröhre und der Sanierung der Bestandsröhre sämtliche Abluftkanäle wegen der geforderten Hitzebeständigkeit in Stahlbetonbauweise ausgeführt werden. Daher musste auch für die bereits bestehenden, aufgehängten Blechkanäle Ersatz geschaffen werden.
Die Planungsarbeiten erwiesen sich als besonders herausfordernd, da die statisch-konstruktive Planung auch die komplexen bestehenden Bauwerke und zusätzlich lüftungstechnische (Strömungswiderstand) und logistische (Verkehrsaufrechterhaltung und laufender Lüftungsbetrieb) Aspekte zu berücksichtigen hatte.
 
Source:     Geomechanics and Tunnelling 3 (2010), No. 4
 
Page/s:     355-364
 
Language of Publication:     English/German



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