Author(s): | Gauthier, P.; Krontal, L. |
Title: | |
Abstract: | In den vergangenen zwei Jahren wurden bei der DB AG mehrere Eisenbahnüberführungen als Netzwerkbogenbrücken errichtet. Die Bauweise zeichnet sich vor allem durch eine effektive, wirtschaftliche und ästhetische Tragkonstruktion aus. An den Bauwerksentwurf, die Ausführungsplanung und die Bauausführung sind aufgrund des komplexen Tragverhaltens und der schwierigeren Geometrie hohe Anforderungen zu stellen. Die Erfahrungen bei der Planung und dem Bau der Netzwerkbogenbrücken im Eisenbahnbrückenbau werden im nachfolgenden Aufsatz aufgeführt und anhand von Beispielen erläutert. Experiences with Network arches for railway bridges. In the past two years several railroad bridges were established as Network arch bridges by DB AG. The construction method is characterized for the bridge construction particularly by an effective, an economical and aesthetically a carrying construction. Considering complex carrying behavior and more difficult geometry high demands on basic design, detailed design and construction works are to be made. The experiences when planning and building of the network arch bridges in the railway bridge construction are specified in the following article and described on the basis of examples. |
Source: | Stahlbau 79 (2010), No. 3 |
Page/s: | 199-208 |
Language of Publication: | German |
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